خشکی چشم چیست و راه درمان آن کدام است

تشخیص
آزمایش ها و روش هایی که ممکن است برای تعیین علت خشکی چشم شما مورد استفاده قرار گیرند عبارتند از:

یک معاینه جامع چشم یک معاینه چشم که شامل یک تاریخچه کامل از سلامت کلی شما و سلامت چشم شما باشد می تواند به پزشک کمک کند تا علت خشکی چشم شما را تشخیص دهد.
تستی برای اندازه گیری حجم اشک های شما. پزشک ممکن است تولید اشک شما را با استفاده از آزمایش شیرمر اندازه گیری کند. در این آزمایش، نوارهای کاغذ لکه دار در زیر پلک پایین شما قرار می گیرد. پس از پنج دقیقه، پزشک مقدار نوار خیس شده توسط اشک های شما را اندازه گیری می کند.

یکی دیگر از گزینه‌های اندازه‌گیری حجم پارگی، آزمایش نخ قرمز فنل است. در این آزمایش، یک نخ پر از رنگ حساس به pH (اشک رنگ رنگ را تغییر می‌دهد) روی پلک پایین قرار داده می‌شود و به مدت ۱۵ ثانیه با اشک خیس می‌شود و سپس حجم اشک اندازه‌گیری می‌شود.

آزمایشی برای تعیین کیفیت اشک شما. آزمایش‌های دیگر از رنگ‌های مخصوص در قطره چشم برای تعیین وضعیت سطح چشم استفاده می‌کنند. پزشک شما به دنبال الگوهای رنگ آمیزی روی قرنیه می گردد و مدت زمانی را که طول می کشد تا اشک شما تبخیر شود اندازه گیری می کند.
تست اسمولاریته اشک. این نوع آزمایش ترکیب ذرات و آب موجود در اشک های شما را اندازه گیری می کند. با بیماری خشکی چشم، آب کمتری در چشم شما وجود خواهد داشت.
نمونه های اشک را برای جستجوی نشانگرهای بیماری خشکی چشم، از جمله افزایش ماتریکس متالوپروتئیناز ۹ یا کاهش لاکتوفرین، پاره کنید.
اطلاعات بیشتر
معاینه چشم
رفتار
شاخه های سوراخ دار
پلاگین punctal باز کردن پنجره بازشو
برای اکثر افرادی که علائم خشکی چشم گاه به گاه یا خفیف دارند، استفاده منظم از قطره های چشمی بدون نسخه (اشک مصنوعی) کافی است. اگر علائم شما مداوم و جدی تر باشد، گزینه های دیگری دارید. کاری که انجام می دهید بستگی به این دارد که چه چیزی باعث خشکی چشم شما شده است.

برخی از درمان ها بر معکوس کردن یا مدیریت یک بیماری یا عاملی که باعث خشکی چشم شما می شود تمرکز می کنند. سایر درمان‌ها می‌توانند کیفیت اشک شما را بهبود بخشند یا مانع از تخلیه سریع اشک از چشمان شما شوند.

درمان علت زمینه ای خشکی چشم
در برخی موارد، درمان یک مشکل زمینه ای سلامتی می تواند به رفع علائم و نشانه های خشکی چشم کمک کند. به عنوان مثال، اگر دارویی باعث خشکی چشم شما شود، پزشک ممکن است داروی دیگری را توصیه کند که این عارضه جانبی را ایجاد نکند.

اگر مشکل پلک دارید، مانند پلک‌هایتان به سمت بیرون چرخیده (اکتروپیون)، پزشک ممکن است شما را به یک جراح چشم که در جراحی پلاستیک پلک‌ها (جراح اکولوپلاستیک) متخصص است، ارجاع دهد.

داروها
داروهای تجویزی مورد استفاده برای درمان خشکی چشم عبارتند از:

داروهای کاهش التهاب پلک. التهاب در امتداد لبه پلک شما می تواند غدد چربی را از ترشح روغن در اشک شما باز دارد. پزشک شما ممکن است آنتی بیوتیک را برای کاهش التهاب توصیه کند. آنتی‌بیوتیک‌ها برای خشکی چشم معمولاً از طریق دهان مصرف می‌شوند، اگرچه برخی به عنوان قطره چشم یا پماد استفاده می‌شوند.
قطره چشم برای کنترل التهاب قرنیه التهاب سطح چشم شما (قرنیه) ممکن است با قطره های تجویزی که حاوی داروی سرکوب کننده سیستم ایمنی سیکلوسپورین (Restasis) یا کورتیکواستروئیدها هستند، کنترل شود. کورتیکواستروئیدها به دلیل عوارض جانبی احتمالی برای استفاده طولانی مدت ایده آل نیستند.
درج های چشمی که مانند اشک مصنوعی عمل می کنند. اگر علائم خشکی چشم متوسط ​​تا شدید دارید و اشک مصنوعی کمکی نمی کند، گزینه دیگر ممکن است یک درج چشم ریز باشد که شبیه دانه شفاف برنج است. یک بار در روز، درج هیدروکسی پروپیل سلولز (Lacrisert) را بین پلک پایین و کره چشم خود قرار می دهید. این ماده به آرامی حل می شود و ماده ای را آزاد می کند که در قطره های چشمی برای روان کردن چشم شما استفاده می شود.
داروهای محرک اشک. داروهایی به نام کولینرژیک (پیلوکارپین، سرویملین) به افزایش تولید اشک کمک می کنند. این داروها به صورت قرص، ژل یا قطره چشمی در دسترس هستند. عوارض جانبی احتمالی شامل تعریق است.
قطره های چشمی ساخته شده از خون خودت به این قطره های سرم خون اتولوگ می گویند. اگر علائم خشکی شدید چشم دارید که به هیچ درمان دیگری پاسخ نمی‌دهند، ممکن است گزینه‌ای باشند. برای ساختن این قطره‌ها، نمونه‌ای از خون شما پردازش می‌شود تا گلبول‌های قرمز خون حذف شود و سپس با محلول نمک مخلوط می‌شود.
سایر رویه ها
روش های دیگری که ممکن است برای درمان خشکی چشم استفاده شود عبارتند از:

برای کاهش ریزش اشک مجاری اشک را ببندید. پزشک شما ممکن است این درمان را برای جلوگیری از خروج سریع اشک از چشم شما پیشنهاد کند. این کار را می توان با بستن جزئی یا کامل مجاری اشک انجام داد، که معمولاً برای تخلیه اشک عمل می کند.

مجاری اشک آور را می توان با شاخه های سیلیکونی کوچک (شاخه های پونکتال) وصل کرد. اینها قابل جابجایی هستند. یا مجاری اشک آور را می توان با روشی که از گرما استفاده می کند وصل کرد. این یک راه حل دائمی تر به نام کوتر حرارتی است.

استفاده از لنزهای تماسی ویژه از پزشک خود در مورد لنزهای تماسی جدیدتری که برای کمک به افراد مبتلا به خشکی چشم طراحی شده اند، سوال کنید.

برخی از افراد مبتلا به خشکی شدید چشم ممکن است از لنزهای تماسی ویژه ای استفاده کنند که از سطح چشم محافظت می کند و رطوبت را به دام می اندازد. به این لنزهای اسکلرال یا لنزهای بانداژی گفته می شود.

رفع انسداد غدد چربی کمپرس گرم یا ماسک چشمی که روزانه استفاده می شود می تواند به پاکسازی غدد چربی مسدود شده کمک کند. دستگاه ضربان حرارتی راه دیگری برای باز کردن انسداد غدد روغن است، اما نامشخص است

 

 

 

آیا این روش مزیتی نسبت به کمپرس گرم دارد یا خیر.
استفاده از نور درمانی و ماساژ پلک. تکنیکی به نام نور درمانی با پالس شدید و به دنبال آن ماساژ پلک ها به افرادی که خشکی شدید چشم دارند کمک می کند.
درخواست قرار ملاقات در کلینیک مایو
شیوه زندگی و درمان های خانگی
ممکن است بتوانید خشکی چشم خود را با شستن مکرر پلک ها و استفاده از قطره های چشمی بدون نسخه (OTC) یا سایر محصولاتی که به روان شدن چشم ها کمک می کنند، کنترل کنید. اگر وضعیت شما طولانی مدت است (مزمن)، حتی زمانی که چشمان شما احساس خوبی دارند، از قطره های چشمی استفاده کنید تا آنها را به خوبی روان نگه دارید.

انتخاب و استفاده از محصولات OTC برای خشکی چشم
انواع محصولات بدون نسخه برای خشکی چشم در دسترس است، از جمله قطره چشم (اشک مصنوعی)، ژل و پماد. با پزشک خود در مورد اینکه کدام یک برای شما بهتر است صحبت کنید.

اشک مصنوعی ممکن است تمام چیزی باشد که برای کنترل علائم خشکی خفیف چشم نیاز دارید. برخی از افراد باید چندین بار در روز قطره بریزند و برخی فقط یک بار در روز از آن استفاده می کنند.

هنگام انتخاب محصول OTC به این عوامل توجه کنید:

قطره های نگهدارنده در مقابل قطره های غیر نگهدارنده. به برخی از قطره های چشمی مواد نگهدارنده اضافه می شود تا ماندگاری آنها طولانی شود. می توانید تا چهار بار در روز از قطره چشمی با مواد نگهدارنده استفاده کنید. اما استفاده بیشتر از قطره های نگهدارنده می تواند باعث سوزش چشم شود.

قطره های چشمی غیر نگهدارنده در بسته بندی هایی هستند که حاوی چندین ویال یکبار مصرف هستند. پس از استفاده از ویال، آن را دور می اندازید. اگر بیش از چهار بار در روز به قطره چشم تکیه می کنید، قطره های غیر نگهدارنده بی خطر هستند.

قطره در مقابل پماد. پمادهای روان کننده چشم شما را می پوشانند و خشکی چشم را برای مدت طولانی تری تسکین می دهند. اما این محصولات ضخیم تر از قطره های چشمی هستند و می توانند دید شما را تار کنند. به همین دلیل بهتر است از پمادها درست قبل از خواب استفاده شود. قطره های چشمی را می توان در هر زمانی استفاده کرد و در دید شما اختلال ایجاد نمی کند.
قطره هایی که قرمزی را کاهش می دهند. بهتر است از آنها به عنوان راه حلی برای خشکی چشم اجتناب کنید، زیرا استفاده طولانی مدت می تواند باعث تحریک شود.
شستن پلک ها برای کنترل التهاب
برای افراد مبتلا به بلفاریت و سایر بیماری‌هایی که باعث التهاب پلک می‌شوند و جریان چربی را به چشم مسدود می‌کنند، شستشوی مکرر و ملایم پلک ممکن است کمک کند. برای شستن پلک ها:

یک دستمال گرم را روی چشمان خود بمالید. یک پارچه تمیز را با آب گرم خیس کنید. پارچه را به مدت پنج دقیقه روی چشمان خود نگه دارید. وقتی پارچه خنک شد دوباره آن را با آب گرم خیس کنید. پارچه شستشو را به آرامی روی پلک‌های خود – از جمله پایه مژه‌ها – بمالید تا هر گونه آلودگی از بین برود.
از یک صابون ملایم روی پلک های خود استفاده کنید. از شامپو بچه یا صابون ملایم دیگر استفاده کنید. پاک کننده را روی نوک انگشتان تمیز خود قرار دهید و به آرامی چشم های بسته خود را نزدیک پایه مژه های خود ماساژ دهید. کاملا آبکشی کنید.
اطلاعات بیشتر
اشک مصنوعی: نحوه انتخاب قطره چشم برای خشکی چشم
طب جایگزین
مطالعات بیشتری مورد نیاز است، اما برخی از رویکردهای پزشکی جایگزین ممکن است به کاهش علائم خشکی چشم شما کمک کند. مزایا و خطرات آن را با پزشک خود در میان بگذارید.

اسیدهای چرب افزودن اسیدهای چرب امگا ۳ به رژیم غذایی ممکن است به تسکین علائم و نشانه های خشکی چشم کمک کند. اینها به عنوان مکمل و در غذاهایی مانند بذر کتان، سالمون و ساردین در دسترس هستند.
قطره چشمی روغن کرچک. این قطره های چشمی ممکن است علائم را با کاهش تبخیر اشک بهبود بخشند.
طب سوزنی. برخی از افراد پس از طب سوزنی، علائم خشکی چشم خود را بهبود می‌یابند.
آماده شدن برای قرار ملاقات شما
احتمالاً با مراجعه به پزشک خانواده خود شروع کنید. سپس ممکن است شما را به یک متخصص چشم (چشم پزشک) ارجاع دهد. از آنجایی که قرار ملاقات ها می توانند کوتاه باشند، بهتر است برای قرار ملاقات خود به خوبی آماده باشید.

آنچه شما می توانید انجام دهید
علائمی را که تجربه می کنید، از جمله علائمی که ممکن است به دلیل تعیین وقت ملاقات نامرتبط به نظر برسد، فهرست کنید.
اطلاعات شخصی کلیدی، از جمله تغییرات اخیر زندگی را فهرست کنید.
فهرستی از تمام داروها، ویتامین ها و مکمل هایی که مصرف می کنید تهیه کنید.
سوالاتی را که باید از پزشک خود بپرسید فهرست کنید.
برای خشکی چشم، برخی از سوالات اساسی که باید از پزشک خود بپرسید عبارتند از:

محتمل ترین علت خشکی چشم من چیست؟
آیا به هیچ آزمایشی نیاز دارم؟
آیا خشکی چشم به خودی خود بهبود می یابد؟
گزینه های درمان من چه هستند؟
عوارض جانبی بالقوه هر درمان چیست؟
من شرایط سلامتی دیگری دارم. چگونه می توانم این شرایط را با هم مدیریت کنم؟
آیا یک داروی ژنریک برای دارویی که برای من تجویز می کنید موجود است؟
آیا بروشور یا مواد چاپی دیگری دارید که بتوانم با خود ببرم؟
چه وب سایت هایی را پیشنهاد می کنید؟
آیا باید برای ویزیت بعدی برنامه ریزی کنم؟
از پرسیدن سؤالات اضافی که ممکن است در طول قرار ملاقات برای شما پیش بیاید، دریغ نکنید.

از پزشک خود چه انتظاری دارید
پزشک شما ممکن است بپرسد:

آیا می توانید علائم خود را توضیح دهید؟
آیا به یاد دارید که اولین بار چه زمانی علائم را تجربه کردید؟
آیا علائم شما مداوم بوده است یا گاه به گاه؟
آیا سایر اعضای خانواده شما خشکی چشم دارند؟
آیا قطره های چشمی بدون نسخه را امتحان کرده اید؟ آیا آنها امداد رسانی کردند؟
آیا علائم شما در صبح بدتر است یا در اواخر روز؟
چه داروهایی استفاده می کنید؟
آیا به سر یا گردن اشعه داشته اید؟
کاری که در این بین می توانید انجام دهید
برای تسکین علائم و نشانه های خود در حالی که منتظر قرار ملاقات هستید، o را امتحان کنید

قطره های چشمی بدون نسخه به دنبال قطره های چشمی روان کننده (اشک مصنوعی) باشید و از قطره هایی که از کاهش قرمزی چشم حمایت می کنند اجتناب کنید. قطره‌هایی که قرمزی چشم را کاهش می‌دهند، می‌توانند باعث تحریک بیشتر چشم شوند.

دیدگاهتان را بنویسید