سیگار- عوارض و نحوه ترک سیگار

ترک سیگار کار ساده ای نیست ، دیگران می گویند برات ضرر دارد، سیگار را ترک کن، یک پزشک از عوارض آن می گوید ، اما ترک سیگار کار ساده ای نیست . فقط کسی که خودش سیگار می کشد و روزی یک بسته را دود می کند می تواند بفهمد که ترک سیگار چقدر کار سختی است . اما اگر به دنبال راه حل باشیم ، ممکن است یک راهی باشد. می دانید من می گم سیگار دارد ما را می کشد ، خوب چون سخت است نمی توانیم دست روی دست بگذاریم باید تلاش کنیم که سیگار را ترک کنیم.

یاد می آید با دکتر قلب در مورد سللامتی مشاوره می گرفتم ایشان گفتن یا شما سیگار را کنار می گذارید و زندگی سالمی را در پیش می گیرید و یا سیگار شما را کنار می گذارد. در واقع سیگار موثرترین عامل قابل پیشگیری مرگ و میر در دنیا است .

 

سیگار نیاز به تعریف ندارد، همه آنرا دیده ایم ، حتی در کودکان نیز اولین چیزهایی که می بینند و با آن آشنا می شوند سیگار است .

سیگار ، عوراض و ترک سیگار
سیگار ، عوراض و ترک سیگار

 

انسیتو بین الملی سرطان، سیگار را اینگونه تعریف می کند:

سیگار یا cigarette : محصول تنباکو به شکل لوله که از برگ های تنباکو ریز خرد شده و کاغذ نازک پیچیده شده است. همچنین ممکن است مواد دیگری از جمله موادی برای افزودن طعم های مختلف داشته باشد. یک سیگار در یک طرف آن روشن شده و دود می شود و دود آن معمولاً در ریه ها استنشاق می شود. سیگارها حاوی نیکوتین و بسیاری از مواد شیمیایی سرطان زا هستند که هم برای افراد سیگاری و هم برای افراد غیرسیگاری مضر هستند. کشیدن سیگار می تواند منجر به اعتیاد به نیکوتین شود و انواع مختلفی از سرطان را از جمله سرطان های ریه ، حنجره ، دهان ، مری ، گلو ، کلیه ، مثانه ، لوزالمعده ، معده و دهانه رحم و لوسمی میلوئید حاد ایجاد کند. سیگار کشیدن همچنین مشکلات دیگری از جمله بیماری های قلبی ، سکته مغزی و بیماری های ریوی مانند آمفیزم و برونشیت مزمن ایجاد می کند.

 

 

سیگار یک استوانه باریک است که حاوی مواد قابل سوزاندن است ، معمولاً تنباکو ، که برای کشیدن در کاغذ نازک می پیچند. در همه انواع مصرف دخانیات ، سیگار و سیگارهای غیر سیگاری بیشترین خرید و مصرف دخانیات را دارند و یک صنعت چند میلیارد دلاری را ایجاد می کنند. بیشتر سیگارهای موجود در بازار به شیوه ای مشابه با استفاده از تنباکو تولید می شود که با چربی کره و شکر درمان می شود تا طعم تلخ نیکوتین را پنهان کند. شرکت های دخانی نیز از دخانیات استفاده می کنند که برای افزایش سرعت تحویل نیکوتین در بازار آزاد یا اصلاح شده است. سیگارها همچنین حاوی تنباکو هستند که در معرض دی اکسید کربن قرار گرفته اند و نقش پرکننده سیگار را ایفا می کنند.

سیگار در یک سر آن مشتعل می شود و باعث می شود که دود کند. دود حاصله از طریق انتهای مخالف به صورت خوراکی استنشاق می شود. اکثر سیگارهای مدرن فیلتر می شوند ، اگرچه این باعث نمی شود که حاوی مواد سرطان زا و مواد شیمیایی مضر کمتری باشند. تولیدکنندگان سیگار سیگار را “یک سیستم تجویز دارو برای تحویل نیکوتین به شکل قابل قبول و جذاب” توصیف کرده اند. [۲] [۳] [۴] [۵]

اصطلاح سیگار ، همانطور که معمولاً استفاده می شود ، به سیگار تنباکو اشاره دارد ، اما این کلمه گاهی برای اشاره به مواد دیگر مانند سیگار حشیش (جاز) یا سیگار گیاهی استفاده می شود. یک سیگار با اندازه معمولاً کوچکتر ، استفاده از برگ پردازش شده و کاغذ ، که معمولاً سفید است ، از سیگار جدا می شود. روکش های سیگار معمولاً از برگ توتون یا کاغذ آغشته به عصاره تنباکو تشکیل شده است. و بسیار بزرگتر از یک سیگار در زبان عامیانه بریتانیا ممکن است یک سیگار را fag نامیده باشند. [۶] بسیاری از اصطلاحات دیگر برای سیگار استفاده می شود ، از جمله سیگار ، سیگار ، دود ، دم کرده ، باتلاق و زبانه ها.

از دهه ۱۹۲۰ دانشمندان و پزشکان توانستند سیگار کشیدن را با بیماری تنفسی مرتبط سازند. [۷] یک قرن بعد و تحقیقات نشان داده است که سیگار کشیدن مانند سرطان ، بیماری مزمن انسدادی ریه ، بیماری های قلبی و سایر مشکلات مربوط به سلامت تقریباً با هر اندام بدن ، بر سلامتی تأثیر منفی می گذارد. [۸] نیکوتین ، داروی روانگردان موجود در تنباکو ، سیگار را بسیار اعتیادآور می کند. حدود نیمی از افراد سیگاری بر اثر بیماریهای مرتبط با دخانیات می میرند [۹] و به طور متوسط ​​۱۴ سال عمر خود را از دست می دهند. [۱۰] هر سال ، سیگار تنباکو بیش از ۸ میلیون نفر را در سراسر جهان می کشد. از این رو ۱.۲ میلیون نفر غیر سیگاری در اثر قرار گرفتن در معرض دود سیگار جان خود را از دست می دهند. [۱۱] استعمال دخانیات سیگار باعث ایجاد بسیاری از مشکلات مشابه سیگار کشیدن از جمله سرطان می شود ،  که منجر به وضع قوانین و سیاست هایی شده است که سیگار کشیدن را در بسیاری از محل های کار و مناطق عمومی ممنوع کرده است. دود سیگار حاوی بیش از ۷۰۰۰ ترکیب شیمیایی از جمله آرسنیک ، فرمالدئید ، هیدروژن سیانید ، سرب ، نیکوتین ، مونوکسید کربن ، آکرولئین و سایر مواد سمی است. [۱۶] بیش از ۷۰ مورد از آنها سرطان زا هستند. [۱۷] همچنین نشان داده شده است که مصرف سیگار توسط زنان باردار باعث نقایص مادرزادی از جمله وزن کم هنگام تولد ، ناهنجاری های جنین و زایمان زودرس می شود. [۱۸] نرخ سیگار کشیدن به طور کلی در کشورهای توسعه یافته کاهش یافته است ، اما در برخی از کشورهای در حال توسعه همچنان در حال افزایش است.

بسیاری از کشورها به دلیل اثرات سوء بر سلامتی خود قوانین سختگیرانه ای در زمینه بازاریابی و خرید سن دخانیات دارند. اکثر کشورها به طور کامل تبلیغات سیگار را ممنوع کرده و از آنها مالیات گرفته اند تا افراد سیگاری را از ادامه این عادت منصرف کنند. اولین کشوری که کمپین ضد سیگار کشیدن در مقیاس وسیع را معرفی کرد آلمان نازی بود [۲۲] و با وجود حداقل موفقیت آن ، نقشه ای را برای بسیاری از ملل دیگر ایجاد کرد.

در قرن بیست و یکم ، محصولی به نام سیگار الکترونیکی یا vape تولید شد ، که در آن ماده موجود در آن (معمولاً محلول مایع حاوی نیکوتین) توسط یک عنصر حرارتی با باتری بخار می شود ، برعکس سوزانده می شود. چنین دستگاههایی معمولاً توسط تولیدکنندگان به عنوان جایگزین های مطمئن تری برای سیگارهای معمولی معرفی می شوند ، اگرچه برخی از خطرات مربوط به استفاده از آنها برای سلامتی وجود دارد. سیگارهای الکترونیکی به دلیل بازاریابی برای افراد غیر سیگاری خطر بالقوه دیگری را به همراه دارند. در سال ۲۰۲۰ ، اداره غذا و داروی ایالات متحده بررسی مواد بازاریابی و همچنین استفاده مصرف کننده از محبوب ترین دستگاه vape ، Juul را آغاز کرد. [۲۳] دولت جول را متهم می کند که سیگار الکترونیکی را برای افراد غیرسیگاری بازاریابی کرده و از تکنیک های تبلیغاتی که برای تولیدکنندگان سنتی سیگار ممنوع است استفاده می کند. مصرف سیگار سنتی در سراسر جهان کاهش یافته است در حالی که استفاده از سیگارهای الکترونیکی به طرز متناقضی به شدت افزایش یافته است. از آنجا که سیگارهای الکترونیکی یا سیگارهای الکترونیکی به عنوان رایج ترین آنها یک محصول نسبتاً جدید هستند ، دانشمندان بر خلاف اسناد طولانی قرن در مورد سیگارهای دخانی ، تحقیقاتی در مورد تأثیرات طولانی مدت آنها بر سلامت ندارند.

تاریخچه سیگار

تاریخ
همچنین ببینید: تاریخچه تنباکو

کپی برداری از حکاکی از معبد پالنکه ، مکزیک ، نشان دادن خدای مایا با استفاده از لوله دود
اولین شکل های سیگار شبیه به سیگار قبلی بود. به نظر می رسد که سیگارها در حدود قرن نهم در مکزیک و آمریکای مرکزی به صورت نی و لوله های دودی سابقه داشته اند. مایاها ، و بعداً آزتک ها ، در مراسم مذهبی تنباکو و سایر داروهای روانگردان را می کشیدند و اغلب کاهنان و خدایان را روی سیگار و حکاکی های معبد سیگار می کشیدند. سیگار و سیگار برگ رایج ترین روش های سیگار کشیدن در کارائیب ، مکزیک و آمریکای مرکزی و جنوبی تا زمان های اخیر بود. [۲۴]

سیگارهای آمریکای شمالی ، آمریکای مرکزی و آمریکای جنوبی از بسته بندی های مختلف گیاهی استفاده می کردند. وقتی به اسپانیا بازگردانده شد ، لفافه های ذرت و در قرن هفدهم کاغذهای مرغوب معرفی شد. محصول حاصله papelate نامیده شد و در نقاشی های گویا La Cometa ، La Merienda en el Manzanares و El juego de la pelota a pala (قرن هجدهم) ثبت شده است. [۲۵]

تا سال ۱۸۳۰ ، سیگار وارد فرانسه شد ، جایی که نام سیگار را دریافت کرد. و در سال ۱۸۴۵ ، انحصار دولتی دخانیات فرانسه تولید آنها را آغاز کرد. [۲۵] این کلمه فرانسوی در دهه ۱۸۴۰ توسط انگلیسی پذیرفته شد. [۲۶] برخی از اصلاح طلبان آمریکایی سیگار املایی را ترویج کردند ، [۲۷] [۲۸] اما این هرگز رایج نبود و در حال حاضر به طور عمده رها شده است. [۲۹]

اولین دستگاه سیگار ثبت شده توسط خوان نپوموسنو آدورنو مکزیکی در سال ۱۸۴۷ اختراع شد. [۳۰] با این حال ، تولید یکی دیگر از دستگاه های تولید سیگار در دهه ۱۸۸۰ توسط جیمز آلبرت بونساک افزایش یافت و این امر بهره وری شرکت های تولید سیگار را به میزان قابل توجهی افزایش داد.

در جهان انگلیسی زبان ، استفاده از تنباکو به شکل سیگار به طور فزاینده ای در طول و پس از جنگ کریمه ، هنگامی که سربازان انگلیسی شروع به تقلید از رفقای ترک عثمانی خود و دشمنان روسی کردند ، که شروع به چرخیدن و کشیدن تنباکو در نوارهای روزنامه قدیمی کرده بودند. فقدان برگ مناسب سیگار برگ. [۲۵] این امر با توسعه تنباکوهای مناسب برای استفاده از سیگار و توسعه صنعت صادرات سیگار مصری کمک کرد.

La Cometa فرانسیسکو گویا ، تصویر یک مرد (در جلوی چپ) که در حال سیگار کشیدن سیگار اولیه است.
سیگارها ممکن است در ابتدا به شیوه ای شبیه پیپ ، سیگار و سیگاریل مورد استفاده قرار گرفته و استنشاق نشده باشند. برای شواهد ، به کمپین تبلیغاتی Lucky Strike مراجعه کنید که از مصرف کنندگان می پرسد “آیا نفس می کشید؟” از دهه ۱۹۳۰ وقتی تنباکو سیگار ملایم تر و اسیدی تر می شود ، ممکن است استنشاق آن خوشایندتر تلقی شود. با این حال ، مولتکه در دهه ۱۸۳۰ (نک. Unter dem Halbmond) متوجه شد که عثمانی ها (و او خود) تنباکو ترکی و لاذقیه را از لوله های آنها استشمام کرده است [۳۲] (که هر دو در ابتدا انواع برگهای اسیدی و خورشیدی بودند).

یک آگهی در سال ۱۹۴۲ زنان را تشویق می کند تا سیگارهای مارک شتر را بکشند.
کشیدن گسترده سیگار در جهان غرب تا حد زیادی پدیده قرن بیستم است. در آغاز قرن بیستم ، سرانه مصرف سالانه در ایالات متحده ۵۴ نخ سیگار بود (کمتر از ۰.۵ درصد از مردم بیش از ۱۰۰ نخ سیگار در سال می کشیدند) و مصرف در آنجا در سال ۱۹۶۵ به ۴۲۵۹ سرانه رسید. در آن زمان ، حدود ۵۰ of از مردان و ۳۳ of از زنان سیگار می کشیدند (به عنوان سیگار کشیدن بیش از ۱۰۰ نخ سیگار در سال). [۳۳] تا سال ۲۰۰۰ ، مصرف به ۲۰۹۲ نفر برای سرانه کاهش یافته بود ، که مربوط به حدود ۳۰ درصد مردان و ۲۲ درصد زنان بیش از ۱۰۰ نخ سیگار در سال بود ، و تا سال ۲۰۰۶ مصرف سرانه به ۱۶۹۱ نفر کاهش یافته بود [۳۴] که نشان می دهد حدود ۲۱ درصد از مردم ۱۰۰ سیگار یا بیشتر در سال می کشیدند.

در اواخر قرن نوزدهم ، سیگارها به عنوان میخ تابوت [۳۵] شناخته می شدند ، اما ارتباط بین سرطان ریه و سیگار کشیدن تا قرن ۲۰ ثابت نشده بود. پزشکان آلمانی اولین کسانی بودند که این پیوند را ایجاد کردند و منجر به اولین حرکت ضد دخانیات در آلمان نازی شد. [۳۶] [۳۷] در طول جنگ جهانی اول و دوم ، سیگارها به سربازان تقسیم می شد. در طول جنگ ویتنام ، سیگارها با وعده های غذایی جیره C همراه بودند. در سال ۱۹۷۵ ، دولت آمریکا قرار دادن سیگار در سهمیه نظامی را متوقف کرد. در نیمه دوم قرن بیستم ، اثرات سوء سیگار کشیدن بر سلامتی به طور گسترده ای مشهور شد و هشدارهای مربوط به سلامتی فقط متنی در بسته های سیگار رایج شد.

ایالات متحده برچسب های هشدار دهنده سیگار را به صورت گرافیکی پیاده نکرده است ، که به عنوان روش م moreثرتری برای اطلاع رسانی خطرات ناشی از سیگار به مردم در نظر گرفته می شود. [۳۸] کانادا ، مکزیک ، بلژیک ، دانمارک ، سوئد ، تایلند ، مالزی ، هند ، پاکستان ، استرالیا ، آرژانتین ، برزیل ، شیلی ، پرو ، [۳۹] یونان ، هلند ، [۴۰] نیوزلند ، نروژ ، مجارستان ، انگلستان ، با این حال ، فرانسه ، رومانی ، سنگاپور ، مصر ، اردن ، نپال و ترکیه دارای هشدارهای متنی و تصاویر تصویری گرافیکی هستند که از جمله آنها آثار زیانبار مصرف دخانیات بر بدن انسان است.

 

سیگار از زمان شکل گیری آن بسیار تکامل یافته است. به عنوان مثال ، نوارهای باریکی که به طور مستقیم به “محور سیگار کشیدن” حرکت می کنند (بنابراین در طول سیگار دایره ایجاد می کنند) بخشهای متناوب کاغذ نازک و ضخیم هستند که سوزاندن موثر هنگام کشیدن را تسهیل می کنند و هنگام استراحت سوختگی را به تاخیر می اندازند. فیلترهای ذرات مصنوعی ممکن است مقداری از قیر را قبل از رسیدن به فرد سیگاری حذف کنند.

“جام مقدس” برای شرکت های سیگار یک سیگار بدون سرطان بوده است. بر اساس گزارش ، نزدیکترین تلاش تاریخی توسط دانشمند جیمز مولد انجام شد. تحت نام پروژه TAME ، او سیگار XA را تولید کرد. با این حال ، در سال ۱۹۷۸ ، پروژه وی به پایان رسید. [۴۱] [۴۲] [۴۳]

از سال ۱۹۵۰ ، متوسط نیکوتین و قیر سیگارها به طور پیوسته کاهش یافته است. تحقیقات نشان داده است که کاهش میزان کلی نیکوتین باعث شده است که افراد سیگاری حجم بیشتری را در هر پف تنفس کنند. [۴۴]

 

دیدگاهتان را بنویسید