فروش پاشی روانی

فروپاشی عصبی (که به آن فروپاشی روانی نیز گفته می شود) اصطلاحی است که دوره ای از استرس شدید ذهنی یا عاطفی را توصیف می کند. استرس آنقدر زیاد است که فرد قادر به انجام فعالیت های عادی روزمره نیست.

اصطلاح “شکست عصبی” یک اصطلاح بالینی نیست. این یک اختلال سلامت روان نیز نیست. در گذشته، برای توصیف بسیاری از شرایط مختلف سلامت روان استفاده می شد، اما امروزه دیگر توسط متخصصان استفاده نمی شود. با این حال، این بدان معنا نیست که شکست عصبی یک پاسخ سالم به استرس است. در واقع، کاملا برعکس است، و گاهی اوقات می تواند نشان دهنده یک مشکل اساسی مانند افسردگی یا اضطراب باشد.

هیچ دلیلی برای حمله عصبی وجود ندارد. هر چیزی که منجر به استرس بیش از حد شود می تواند آن را تحریک کند. به طور کلی، احساس استرس و ناتوانی در کنار آمدن با آن ممکن است منجر به احساس خستگی شدید شود که نتوانید وظایف عادی روزانه خود را انجام دهید. برخی از مواردی که ممکن است باعث حمله عصبی شود عبارتند از:

یک تراژدی ناگهانی
یک تغییر اساسی در زندگی
استرس مداوم در محل کار (گاهی اوقات به عنوان “فرسودگی شغلی” شناخته می شود)
اضطراب
افسردگی
خواب بد
سو استفاده کردن
مشکلات مالی
تجربه مقداری استرس بخشی طبیعی از زندگی است. هنگامی که احساسات بیش از حد طاقت فرسا شوند، می توانند به یک فروپاشی ذهنی کمک کنند.

در حالی که این خرابی ها می توانند ترسناک و ناتوان کننده باشند، کارهایی وجود دارد که می توانید انجام دهید. شناخت علائم، انجام اقدامات پیشگیرانه و درمان می تواند کمک کننده باشد.

نشانه های فروپاشی عصبی
یک فروپاشی عصبی منجر به ناتوانی در عملکرد طبیعی، حداقل به طور موقت می شود. با این حال، چندین علامت می تواند نشان دهد که شما یا کسی که می شناسید، ممکن است در مسیر تجربه استرس طاقت فرسا باشید. در اینجا برخی از علائم و نشانه ها وجود دارد که باید مراقب آنها بود:

احساس علائم اضطراب یا افسردگی

احساسات و اعمال مضطرب یا افسردگی پاسخ های رایج به استرس هستند. این شامل:

عزت نفس پایین
ترس
تحریک پذیری
نگران کننده
احساس درماندگی
به راحتی عصبانی می شوند
کناره گیری از خانواده و دوستان
از دست دادن علاقه به فعالیت های مورد علاقه خود
دشواری در تنفس
گریه غیر قابل کنترل
افکار خودزنی یا خودکشی
وقتی استرس غیرقابل تحمل می شود، می تواند منجر به فروپاشی عصبی شود.

مشکل در تمرکز

مطالعات نشان داده اند که استرس هم بر ذهن و هم بر بدن شما تأثیر می گذارد. استرس طولانی مدت می تواند منجر به تغییرات ساختاری در مغز شود که می تواند بر حافظه شما تأثیر بگذارد و منجر به مشکل در تمرکز شود. در موارد شدید، کورتیزول بیش از حد حتی می تواند منجر به از دست دادن حافظه شود.

بیخوابی

برای برخی افراد، استرس بیش از حد ممکن است باعث بی خوابی شود و به خواب رفتن و به خواب ماندن سخت شود. وقتی نمی توانید بخوابید، مغز و بدن شما نمی توانند از استرس بازیابی شوند، که به نوبه خود می تواند منجر به بدتر شدن استرس و اضطراب شود. کمبود خواب همچنین می تواند بر سلامت جسمی شما و همچنین عملکرد ذهنی شما تأثیر بگذارد. برخی دیگر ممکن است با پرخوابی به استرس پاسخ دهند که ممکن است منجر به مشکلات روحی و جسمی شود.

خستگی مفرط

استرس بیش از حد ممکن است باعث ایجاد احساس خستگی شدید شود. ممکن است به دلیل اینکه به اندازه کافی نمی خوابید احساس خستگی کنید یا حتی ممکن است به دلیل خواب زیاد احساس خستگی کنید. با گذشت زمان، خستگی مزمن همراه با استرس می تواند منجر به فروپاشی روانی شود.

تغییرات در اشتها

استرس می تواند تغییراتی در اشتهای شما ایجاد کند. برخی افراد با پرخوری با استرس مقابله می کنند که می تواند منجر به افزایش وزن ناخواسته شود. برای دیگران، استرس می تواند منجر به کاهش اشتها شود.

مشکلات گوارشی

استرس و اضطراب می تواند منجر به مشکلات معده مانند گرفتگی عضلات، نفخ، یبوست و اسهال شود. اگر سندرم روده تحریک پذیر دارید، استرس ممکن است باعث تشدید عود شود که می تواند باعث ناراحتی گوارشی شود. اگر استرس دارید و شروع به مشاهده هر یک از این علائم کرده اید، می تواند نشانه این باشد که شما در راه یک فروپاشی عصبی هستید.

توهمات

در برخی موارد، استرس شدید حتی می تواند باعث توهم شود. ممکن است چیزهایی را بشنوید یا ببینید که واقعاً وجود ندارند.

درمان فروپاشی عصبی
غیرعادی نیست که تحت تأثیر خواسته های زندگی قرار بگیرید. اگر احساس می کنید استرس شما بیش از حد شده است، با پزشک خود صحبت کنید. آنها ممکن است شما را به یک روانشناس یا روانپزشک ارجاع دهند. پزشک شما همچنین ممکن است بتواند درمان علائم فیزیکی را ارائه دهد.

درمان مناسب برای شکست عصبی عمدتاً به علت آن و فرد بستگی دارد. برخی از درمان های رایج عبارتند از:

تغییرات سبک زندگی

خستگی ذهنی یکی از ویژگی های رایج شکست روانی است. برای برخی، استراحت و کاهش استرس می تواند یک درمان خانگی موثر باشد. تغییرات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

کاهش تعداد تعهدات روزانه
پیاده روی یا اضافه کردن نوعی ورزش به روال خود
خوردن یک رژیم غذایی سالم
زمانی که به آن نیاز دارید استراحت کنید
تمرین مدیتیشن
گذراندن زمان در طبیعت
دارو

پزشک ممکن است داروهای ضد افسردگی یا داروهای ضد اضطراب را برای کمک به علائم حمله عصبی تجویز کند. اگر استرس شما باعث بی خوابی می شود، ممکن است برای شما یک کمک خواب تجویز شود. اختلال در خواب می تواند استرس و اضطراب را بدتر کند که فقط بی خوابی شما را بدتر می کند. داروهای خواب آور می توانند به شکستن کمک کنند

چرخه بی خوابی و کاهش استرس شما

روان درمانی

روان‌درمانی که به عنوان «گفتار درمانی» نیز شناخته می‌شود، به شما کمک می‌کند تا از طریق فروپاشی عصبی خود کار کنید و خطر ابتلا به یکی دیگر را کاهش می‌دهد. صحبت با یک متخصص می تواند به شما کمک کند تا افکار خود را پردازش کنید و راه حل هایی ایجاد کنید که استرس و اضطراب شما را کاهش دهد.

دیدگاهتان را بنویسید