عزت نفس

عزت نفس نظر شما نسبت به خودتان است. افراد با عزت نفس سالم خود را دوست دارند و برای دستاوردهایشان ارزش قائل هستند. در حالی که همه گاهی اوقات اعتماد به نفس ندارند، افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند بیشتر اوقات از خود ناراضی یا ناراضی هستند. این را می توان برطرف کرد اما برای تقویت عزت نفس نیاز به توجه و تمرین روزانه دارد.

اگر در بهبود عزت نفس خود مشکل دارید یا اگر عزت نفس پایین باعث ایجاد مشکلاتی مانند افسردگی می شود، برای اطلاعات، مشاوره و ارجاع به پزشک خود مراجعه کنید.

ویژگی های عزت نفس پایین
به طور معمول، فردی با عزت نفس پایین:

به شدت از خودشان انتقاد می کنند
ویژگی های مثبت آنها را نادیده می گیرد یا نادیده می گیرد
خود قضاوت می کند که نسبت به همسالان خود پست تر هستند
از کلمات منفی برای توصیف خود استفاده می کند مانند احمق، چاق، زشت یا دوست نداشتنی
با خود بحث هایی دارد (به این می گویند «خود صحبتی») که همیشه منفی، انتقادی و سرزنش کننده است.
فرض می کند که شانس نقش مهمی در همه دستاوردهای آنها دارد و اعتباری برای آنها قائل نیست
به جای در نظر گرفتن چیزهای دیگری که هیچ کنترلی بر روی آنها ندارند، مانند اقدامات افراد دیگر یا نیروهای اقتصادی، زمانی که کارها اشتباه می شود، خود را سرزنش می کند.
کسی را که از آنها تعریف می کند باور نمی کند.
عزت نفس پایین و کیفیت زندگی
عزت نفس پایین می تواند کیفیت زندگی افراد را به طرق مختلف کاهش دهد، از جمله:

احساسات منفی – انتقاد مداوم از خود می تواند منجر به احساس مداوم غم، افسردگی، اضطراب، خشم، شرم یا گناه شود.
مشکلات رابطه – به عنوان مثال، آنها ممکن است انواع رفتارهای نامعقول از طرف شرکا را تحمل کنند، زیرا معتقدند باید عشق و دوستی به دست آورند، نمی توانند آنها را دوست داشته باشند یا دوست داشتنی نیستند. از طرف دیگر، فردی با عزت نفس پایین ممکن است احساس عصبانیت کند و دیگران را مورد آزار و اذیت قرار دهد.
ترس از تلاش – فرد ممکن است به توانایی ها یا ارزش خود شک کند و از چالش ها اجتناب کند.
کمال گرایی – یک فرد ممکن است خود را تحت فشار قرار دهد و به یک فرد بیش از حد موفق تبدیل شود تا آنچه را که به عنوان حقارت خود می بیند، “تقویل” کند.
ترس از قضاوت – ممکن است از فعالیت هایی که افراد دیگر را درگیر می کند، مانند رویدادهای ورزشی یا اجتماعی اجتناب کنند، زیرا می ترسند مورد قضاوت منفی قرار گیرند. فرد در اطراف دیگران احساس خودآگاهی و استرس می کند و دائماً به دنبال “نشانه هایی” است که نشان می دهد مردم آنها را دوست ندارند.
تاب‌آوری پایین – فردی که عزت نفس پایینی دارد کنار آمدن با یک رویداد چالش برانگیز زندگی دشوار است زیرا از قبل خود را «ناامید» می‌داند.
عدم مراقبت از خود – ممکن است فرد آنقدر کم اهمیت دهد که از خود غافل شود یا از خود سوء استفاده کند، مثلاً الکل زیاد بنوشد.
رفتارهای خودآزاری – عزت نفس پایین فرد را در معرض افزایش خطر آسیب به خود قرار می دهد، به عنوان مثال، اختلال خوردن، سوء مصرف مواد مخدر یا خودکشی.
اگر در هر زمانی نگران سلامت روان خود یا یکی از عزیزانتان هستید، با لایف لاین ۱۳ ۱۱ ۱۴ تماس بگیرید.

دلایل کاهش عزت نفس
برخی از دلایل متعدد عزت نفس پایین ممکن است عبارتند از:

 

دوران کودکی ناخوشایند که در آن والدین (یا سایر افراد مهم مانند معلمان) بسیار حساس بودند
عملکرد ضعیف تحصیلی در مدرسه منجر به عدم اعتماد به نفس می شود
رویداد استرس‌زای مداوم زندگی مانند فروپاشی روابط یا مشکلات مالی
رفتار نامناسب شریک، والدین یا مراقب، به عنوان مثال، در یک رابطه توهین آمیز
مشکل پزشکی مداوم مانند درد مزمن، بیماری جدی یا ناتوانی جسمی
بیماری روانی مانند اختلال اضطراب یا افسردگی.
برای مشکلات اساسی عزت نفس کمک بگیرید
مشکلات مزمن می تواند باعث تضعیف روحیه شود و منجر به مشکلات عزت نفس شود. برای مشکلاتی مانند از هم گسیختگی روابط، اختلال اضطرابی یا نگرانی های مالی، به دنبال مشاوره حرفه ای باشید.

ایجاد عزت نفس
عزت نفس به شدت با نحوه نگرش و واکنش شما نسبت به چیزهایی که در زندگی شما اتفاق می افتد مرتبط است. پیشنهادات برای ایجاد عزت نفس عبارتند از:

با خودتان مثبت صحبت کنید – با خودتان همانطور رفتار کنید که بهترین دوستتان است. حامی، مهربان و فهمیده باشید. وقتی اشتباه می کنید به خودتان سخت نگیرید.
«خودگویی» منفی را به چالش بکشید – هر بار که از خود انتقاد می کنید، توقف کنید و به دنبال شواهد عینی مبنی بر درست بودن انتقاد بگردید. (اگر احساس می کنید نمی توانید عینی باشید، از یک دوست مورد اعتماد نظر بخواهید.) متوجه خواهید شد که بیشتر خودگویی های منفی شما بی اساس است.
خود را با دیگران مقایسه نکنید – بدانید که هر کس متفاوت است و زندگی هر انسانی به تنهایی دارای ارزش است. سعی کنید خودتان، زگیل و همه چیز را بپذیرید.
موارد مثبت را تصدیق کنید – برای مثال، تعارف را نادیده نگیرید، دستاوردهای خود را به عنوان “خوش شانسی” نادیده بگیرید یا ویژگی های مثبت خود را نادیده بگیرید.
قدر ویژگی های خاص خود را بدانید – هر روز نکات خوب خود را به خود یادآوری کنید. فهرستی بنویسید و اغلب به آن مراجعه کنید. (اگر احساس می کنید نمی توانید چیز خوبی در مورد خود فکر کنید، از یک دوست مورد اعتماد بخواهید که در نوشتن لیست به شما کمک کند.)
گذشته را فراموش کنید – به جای اینکه دردها و ناامیدی های قدیمی را مرور کنید، روی زندگی در اینجا و اکنون تمرکز کنید.
هر روز یک پیام مثبت به خود بگویید – مجموعه ای از “کارت های الهام بخش” بخرید و هر روز را با خواندن یک پیام شروع کنید.

کارت جدید و همراه داشتن پیام کارت در تمام طول روز.
نگران نباشید – «نگرانی» صرفاً نگران آینده است. بپذیرید که نمی توانید آینده را ببینید یا تغییر دهید و سعی کنید افکار خود را در اینجا و اکنون نگه دارید.
از آن لذت ببرید – رویدادها و فعالیت های لذت بخش را در هر هفته برنامه ریزی کنید.
ورزش – برای انواع کارها، به ویژه در مبارزه با افسردگی و کمک به شما برای داشتن احساس خوب، تقویت خوبی برای مغز است. اهداف باید گام به گام باشند، مانند شروع با پیاده روی در اطراف بلوک یک بار در روز، ثبت نام در یک کلاس ورزشی محلی یا رفتن برای شنا.
قاطع باشید – نیازها، خواسته ها، احساسات، باورها و نظرات خود را به شیوه ای مستقیم و صادقانه با دیگران در میان بگذارید.
توصیه‌های بالا را هر روز تمرین کنید – برای جایگزینی افکار و رفتارهای غیر مفید با نسخه‌های سالم‌تر، به تلاش و هوشیاری نیاز است. برای ایجاد عادت های جدید به خودتان زمان بدهید. برای ترسیم پیشرفت خود یک دفتر خاطرات یا دفترچه یادداشت داشته باشید.
به دنبال حمایت برای ایجاد عزت نفس باشید
راه های دیگری برای ایجاد عزت نفس عبارتند از:

در مورد مسائل مربوط به عزت نفس خود با یک دوست مورد اعتماد یا یکی از عزیزان خود صحبت کنید.
برای اطلاعات بیشتر کانال سلامت بهتر را مرور کنید.
برای اطلاعات، مشاوره و ارجاع احتمالی به پزشک مراجعه کنید.
کتاب های خودسازی را بخوانید.
گذراندن دوره رشد شخصی
در مورد مشکلات خود بحث کنید و از یک درمانگر آموزش دیده مشاوره بگیرید.
از کجا کمک بگیریم
دکتر شما
مرکز بهداشت جامعه محلی شما

دیدگاهتان را بنویسید